torsdag 2 september 2010

Skollivet

Det är inte det enklaste att vara 30 år och gå i skolan.

Varför? Jo för att A-kurserna borde vara historia vid det här laget!

Så nu blir det genomgång av det jag gjorde för ca 15år sedan...
Motivationen är det svåraste sedan kommer ekonomin in i bilden efter det tristessen inför det jag kan men måste bevisa som vuxen.

Annars så kan det vara en väldigt intressant miljö, massor av folk i olikaålder med olika kunskap och livserfarenheter.

Jag har en sju helvetes massa åsikter om allt och kan inte alltid knipa truten, som många av er vet.

Hur som helst anser jag att som elev bör man kunna få fråga sin lärare om man ex inte förstod uppgiften eller dess syfte eller kanske hur den ska utföras, det menar jag ligger i deras arbetsuppgifter. Sen vet ju inte jag vad som egentligen är deras arbetsuppgifter eftersom jag inte har nån erfarenhet inom yrket men det känns logiskt att det borde funka så.

Ordet lärare associerar jag med en person vars uppgift är att förmedla kunskap till elever, studerande för att de ska LÄRA sig vad det nu är de studerar.
Ifall eleverna, studerande ska räkna ut svaren själva så är nästa fundering. Vad har man för nytta av en LÄRARE?

Utan att hänga ut någon så finns det lärare som vill att eleverna själva med små ledtrådar och snickesnack med barnspråk på nåt sätt ska kunna läsa dennes tankar räkna ut vad som förväntas utföras och dessutom sedan kvalitetsgranskas av denne samma lärare.

Visserligen kan de flesta någorlunda lista ut vad det handlar om ändå eller har tillräckliga förkunskaper för att klara av prov mm men inte alla.
Ska då inte läraren vara likt en vägvisare den som ger svaren på eventuella frågor?
I min värld så ska det vara ett givet faktum att läraren vet svaren och ger svaren på frågor inom ämnet denne har utsetts att LÄRA ut.

Ja det är min åsikt och min uppfattning rörande en LÄRARES roll i skolan, en samhällsfunktion av stor vikt och dessutom har jag hört att de får LÄRARLÖNER.

Undra för vad?
Kanske är det mina kunskaper i svenska språket som brister, ska försöka med att fråga en svenska LÄRARE om detta. Eller?
Finns det inga SVARARE på en skola, det vore ju en superb idé!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, vad har man för nytta av en lärare?

Finns det någon som inte har idéer om vad vitsen med läraryrket är? Vi har alla gått i skolan.I dessa valtider, hur ofta har vi inte hört: Fler lärare till skolan! Partierna försöker övertrumfa varandra i antal lärar-och miljontillskott för att vi ska få en superskola.

För mig är en lärare definitvt INTE EN UPPSLAGSBOK. Men visst är det skönt och tryggt med en lärare som vet vad han/hon talar om, men lärarens främsta uppgift är ändå att MOTIVERA och inspirera till lärande, ge lust att lära mer, väcka nyfikenheten att gå längre, söka vidare. En del elever ger sig då ut på en kunskapsvandring, som når så långt att lärarens kunskapsbank inte räcker till.Då blir läraren medsökare av kunskap och lärarens roll går över i den i mina ögon näst viktigaste uppgiften, nämligen att HANDLEDA, i det ligger nog mycket av det du kallar vägvisare, som jag tycker är ett väldigt fint ord för lärare. Men vägvisare för människor är det många andra som också är, främst föräldrar, syskon, vänner, idoler m.fl.

Att besvara frågor, förklara och förtydliga är självklart läraruppgifter tillsammans med att uppmuntra till KRITISKT TÄNKANDE. I ditt fall behöver läraren inte anstränga sig speciellt mycket, du har det redan med modersmjölken.

Jag tror att läraryrket är ett av världens svåraste yrken, det är sannerligen ett av världens mest spännande och givande yrken men ett yrke, där du alltid känner att du kunde gjort mer. Det kan vara frustrerande men också stimulerande och utvecklande.

Önskar dig lycka till i dina många möten med ny kunskap och olika lärare.

Ylva- 40 år i läraryrket