söndag 31 juli 2011

Har du verkligen råd med det (del 2)

Sommarlov för en student betyder oftast SOMMARJOBB, vilket är precis vad jag ägnar semestern åt.
Så den här delen startar med arbetarna och våra plånböcker, jag kan inte tala för alla arbetare jag utgår ifrån egna erfarenheter.
Först ska jag tillägga att det inte är första gången i mitt liv som jag arbetar, jag har arbetat på många olika arbetsplatser och inom olika yrkesgrupper (arbeten). Plånboken är inte mycket annorlunda idag än för 3 månader sedan, så gott som tom och räkningarna tornar upp som om det vore parningssäsong. Trots det att jag numera har en lön och en som dessutom är mer i form av kapital (stålar) verkar det inte gå att spara sig rik, bygga en pengarhög eller vad ni vill kalla det. Det har dykt upp nya utgifter och det är precis lagom för att täcka upp glappet/tillskottet som jag nu har.
Allting har plötsligt börja kosta mer och oftare, det är inte ett nytt fenomen utan något som jag erfarit tidigare då jag arbetade. Ca 10% av det jag jobbar ihop blir över till annat än räkningar, dagligvaror, hygienartiklar osv... Av de 10% som blir över ska cigaretter, nöjen och mitt framtidssparande komma ifrån. -DET ÄR ETT EVIGHETSPROJEKT jag har satt mig i en evighetsmaskin, det är nog de flesta arbetares  vardag.
Jobba, skynda sig att uträtta ärenden, avbetalningar, sova, äta, betala lite mer, se en film och så börjar det om igen...

Pension är ett begrepp som jag knappast tar i med tång, min personliga tanke när det kommer till pensionsfrågor = Avskaffad innan jag hinner nå den åldern! fast det är ju bara vad jag tror, det kan ju visa sig felaktigt och alla skatteintäkter kanske räcker till min generation också men i min värld är det föga troligt.
Så min arbetarplånbok skulle jag sammanfatta som en nödvändighet eftersom jag inte skulle kunna försörja mig utan den och förhoppningsvis gör jag en om än liten skillnad i samhället genom att betala in lite pengar till statskassan och hålla tummarna för att de går till rätt ändamål, för det är det jag har makt att göra (hoppas på att skattepengarna verkligen gör någon nytta i vårt avlånga land).

Slutligen vill jag uppmana alla som röstar, betalar skatt, läser tidningen osv... -KOLLA UPP VAD ERA RESPEKTIVE POLITISKA FRONTFIGURER/PARTIMEDLEMMAR/FÖRTROENDEVALDA ANVÄNDER ERA (FÖR MÅNGA INTJÄNADE GENOM HÅRT ARBETE OCH SVETT) SKATTEPENGAR OCH STÄLL ER FRÅGAN.

-HAR NI VERKLIGEN RÅD MED DET?

Inga kommentarer: