måndag 17 augusti 2009

Information

Nu har det blivit att jag fastnat igen, just det i vardagsrummet. Det liknar mer ett mobilt kontor än ett riktigt rum nu och sladdar och elprylar och papper är överallt. Om ni föreställer er inne i en sån skåpbil som fbi har i alla amerikanska rånfilmer, där dom spionerar på rånarna och försöker få ut information om gisslan, ungefär så ser det ut. Tv:n, båda datorerna och musik är igång. Informationen flödar genom sladdar och trådlöst. Dricksglas, kaffemuggar, telefoner, ja det är fler än en på bordet för att slippa behöva lämna rummet om nån skulle ringa. Sen nåra dar tillbaks har det inte ens blivit hemlagad mat, pizza, cola, kaffe och godis är ju det enda raka.
Allt detta i jakt efter information av olika slag, för nu har jag gett mig fan på att bemästra datorer och teknik. Skam den som ger sig!
Det är dock svårt att inte börja fundera på om all tid framför datorn kanske är ett tecken på lathet snarare än engagemang. Dessutom är det bekvämt och gränsen mellan bekväm och lat är som alla vet hårfin.
Hur man än vrider på det så har det blivit mycket stilla sittande och alla bilder, ljud och texter matar mitt sinne med information, nödvändig, användbar, onödig och oanvändbar men underhållande. T o m hunden har hittat en plats i soffan nu, som han inte gärna lämnar om inte för att sätta sig på golvet, närmare tv:n eller högtalarna. Det kanske inte låter så konstigt med en lat hund men för vår hund är det ovanligt. Han är överdrivet hyperaktiv i vanliga fall och springer runt i lägenheten som en tjackpundare med städnojja. Jag kanske borde ta han till hjälp med städningen, jaga upp han från soffan, han ligger ju ändå bara och snarkar så jag inte kan sova. Ja så får det bli, vi får helt enkelt hjälpas åt att städa undan, innan kvalsterna hissar flagg och tar över rummet. Men först en rökpaus och en kopp te.

Over and out!!

Inga kommentarer: