måndag 31 augusti 2009

Pirat TV

Vad är pirat TV? Jo det är SVT 1, 2, UR med fler. Vad är pirater? Ett slags laglösa banditer är en beskrivning och den passar ju bra in på radiotjänst, inte sant?

Alla hushåll som har tv-mottagare ska enligt lag betala tv-avgift. På så sätt är alla med och bidrar till radio och tv som är fri från kommersiell och politisk påverkan….

Alltså 173kr per månad tycker dom är rimligt för skiten dom sprider på SVT kanalerna, hur mycket ser medelsvensson på dessa kanaler egentligen? för 173kr i månaden kan man t ex få viasat silver med en massa bra kanaler inklusive SVT kanalerna digitalt. Dessutom släcker man ju ned det analoga marknätet på många platser och bostads/hyresrättsföreningarna gör avtal med olika TV bolag vilket gör att många får betala för digital tv ändå. Är det då meningen att man ska betala dubbelt? Eller har jag missat nåt?

Och vad menar dom med utan kommersiell och politisk påverkan, på SVT 1, 2 är stora delar politik, nyheter och annat trams dessutom har Radiotjänst fått sitt uppdrag från riksdagen. SVT är ju politik med vinstintresse påtvingat på folket.

…För att öka antalet tv-avgiftsbetalare arbetar vi med olika aktiviteter, till exempel utskick och telemarketing. Även våra kontrollantbesök är ett effektivt sätt att sprida information om public service och tv-avgiften….

Låt säga att jag inte köper på deras säljpitch och väljer att inte ställa in deras kanaler på min TV, istället köper jag en digitalbox och använder mina 173kr till att se t ex tv1000 och beställer en on demand film då och då och melodifestivalen ser jag hos min granne tillsammans med hans familj. Ska jag verkligen behöva ha dåligt samvete då och bli jagad av pejlare och stämplad som kriminell och kanske bli dömd till böter? Är det verkligen rätt? Eller om jag betalar för ett digital tv paket 329kr för att inget annat är tillgängligt i mitt hus, ska jag ändå behöva pröjsa för nåt jag inte nyttjar?

...Verksamhetsidé och vision

Radiotjänst i Kiruna AB ska effektivt och kompetent administrera den lagstadgade tv-avgiften. Bolaget kan på affärsmässig basis åta sig externa uppdrag. Radiotjänsts vision är att alla tv-innehavare i Sverige vill betala och betalar tv-avgiften….

Deras vision kommer bli svår att nå, dom lär få locka med mer än fiskepolitiken och 40 år gamla långfilmer om dom ska få folk att vilja betala avgiften, dom som betalar idag gör det nog mest för att det är lag på det. Ska det verkligen vara kriminellt att slippa skräp tv kanalerna? Helt seriöst.

Fast nu ska jag dela med med av nåt jag snappat upp ganska nyligen. Det är fortfarande ok att prova på TV, man har alltså möjlighet att under en tid prova på om man verkligen vill nyttja tjänsten, därför står tv:n i vardagsrummet när pejlman kommer.

-Taget från Svensk författningssamling läs på om ni vill, har klippt ut en intressant del åt er, resten får ni kolla själva.

…6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som 1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte skall betalas för mottagaren, 2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri, 3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller 4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2006:798)….

Är TV en god kamrat så är den gratis, ni vet väl att man inte kan köpa sina vänner.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har lite olika syn på saken med public service. Jag tycker det är bra att det finns kanaler som inte har ett vinstintresse i första hand, utan jobbar med att tillhandahålla lite andra program än de kommersiella kanalerna. Detta medför naturligtvis kostnader som måste finansieras och Sveriges variant är att ta in pengar från alla med en TV, eftersom de kanalerna går att få in på nästan alla Tv-apparater. Om detta är rättvist mot folk som inte vill se kanalerna alls, kanske inte. Det är dock ett sätt att visa program som inte styrs av stora företag och andra ekonomiskt tunga aktörer eller politiska partier. Precis som du säger har det en koppling till det politiska men programmen är inte avsedda att vingla, vackla och bytas ut allteftersom en regering byts ut. Det är på det sättet man menar med fritt från politisk påverkan. En liten intressant detalj som faktiskt förvånade mig första gången jag hörde det var att t.ex. SR-kanalerna spelar flera gånger fler olika låtar än t.ex. kommersiella musikkanaler. Det hade jag inte ens tänkt på, kanske på grund av att de kanalerna profilerar sig så starkt som musikkanaler? Hur kommer det sig då att de inte spelar varierad musik? Jag tror det handlar om pengar, det blir dyrare att skaffa rättigheter till fler och då gör man inte det om man har ett vinstintresse. Samma sak är det med TV-kanalerna, de tar in en annan typ av produktioner vilka kanke inte alla gånger är de mest självklara men som kan ge en annan bild av samhället och livet. Jag vet inte vad som vore bäst egentligen men tror att public service faktiskt fyller en verklig funktion i samhället och skall tas om hand. Vore det upp till mig skulle den gå på skatten. Haha.. det var det värsta va? Nadia.

Teleterror sa...

Jepp det var fan det värsta jag hört, att ta det från skatten, dåå finns det ju ingen som helst möjlighet att smita undan. HAHAHA!!!
Men du har rätt i att det är mer varierad musik i SR kanalerna och min favorit är nog SR metropol och ja självklart är det pengarna som styr vad som spelas i dom kommersiella radiokanalerna som t ex voice eller energy, dom gör ju kontrakt med skivbolagen att spela vissa låtar, artister och reklam, vlket gör att utbudet blir begränsat.
Tyvärr kan jag inte lyssna på SR metropol i min radio för idioterna som installerade 3hål i väggen har målat över antennuttaget. Så dom kommersiella kanalerna som också bjuder på en starkare signal, verkar vara det enda som tränger igenom den fina vita färgen och går att få in med hyfsad ljudkvalitet, så även SR får göra en större ansträngning för att få sina avgifter rättfärdigade hos mig.